Air France-KLM.

Air France-KLM kan door extra overheidssteun ook uiteenvallen in twee aparte bedrijven. De miljarden aan overheidssteun die Frankrijk en Nederland aan respectievelijk Air France en KLM geven, zorgen ervoor dat overheden een stevige vinger in de pap krijgen bij de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Dat kan er in de praktijk toe leiden dat het huwelijk tussen de twee vliegbedrijven uiteen valt. Dit stellen goed ingevoerde bronnen maandag op anonieme basis tegenover Het Financieele Dagblad.

Air France-KLM

  • Air France kreeg vrijdag 7 miljard euro steun toegezegd van de Franse regering en KLM kreeg van de Nederlandse regering 2 miljard tot 4 miljard euro aan hulp toegezegd.
  • Bij de top van KLM wordt volgens Het Financieele Dagblad rekening gehouden met het uiteenvallen van het combinatiebedrijf met Air France, als het Franse bedrijf er financieel slechter voor komt te staan.
  • Air France-KLM-topman Ben Smith overweegt een vrijwillige vertrekregeling om kosten te besparen bij de luchtvaartcombinatie.

Steunoperaties

Bij de top van KLM wordt er rekening mee gehouden dat de Nederlandse tak van Air France-KLM het steungeld anders gaat in zetten dan de Fransen. Al langer leeft de indruk dat KLM veel beter in staat is om kostenbesparingen door te voeren dan Air France. Als in de coronacrisis blijkt dat KLM er relatief minder slecht voor komt te staan dan Air France, kan dit de kloof tussen de twee onderdelen van Air France-KLM vergroten.

Tweede-Kamerlid Henk Nijboer van de PvdA merkt tegenover de krant op dat er bij de afgelopen vrijdag aangekondigde steunoperaties geen sprake leek van een gecoördineerde aanpak: “Wat ik dan verwacht is dat Nederland en Frankrijk als grote aandeelhouders en het bedrijf een gezamenlijk reddingsplan presenteren.”

Topman Air France-KLM: vrijwillige vertrekregeling personeel

Intussen denkt Air France-KLM-topman Ben Smith aan een vrijwillige vertrekregeling als eerste stap in een reeks maatregelen. En om de kosten bij het luchtvaartconcern omlaag te brengen. Dat zei hij zondag in een interview met de Franse krant Les Echos. “Sommige medewerkers van Air France zijn waarschijnlijk bereid om vrijwillig te vertrekken als ze de kans krijgen”, aldus Smith. De topman denkt er ook over om de grote Airbus A380-toestellen van Air France eerder dan gepland uit de vloot te halen. Ook dat zou een kostenbesparing opleveren.

Air France-KLM verkeert door de coronacrisis in grote problemen. Air France kreeg vrijdag 7 miljard euro steun toegezegd van de Franse regering. KLM kreeg van de Nederlandse regering 2 miljard tot 4 miljard euro aan hulp toegezegd. Deze leningen zijn bedoeld om het concern door de moeilijke periode te helpen. Er zitten wel voorwaarden verbonden aan de overheidssteun. Zo moet er behoorlijk worden gesneden in de kosten.

Overheidssteun

Wat er precies van het bedrijf gevraagd zal worden, is nog niet duidelijk. Vakbond CNV zei eerder al zich zorgen te maken. “Er wordt gesproken over personeelskosten. Dat daar wat aan gedaan kan worden. En over een herstructurering. Zodat KLM in de toekomst een financieel gezond bedrijf kan blijven. Dat roept vragen op. Want in feite praat je dan al gauw over een reorganisatie en banenverlies.”

Smith zei tegen de krant ook dat hij verwacht dat het “minimaal twee jaar, maar wellicht langer gaat duren. Voordat de situatie in de luchtvaartbranche weer genormaliseerd zal zijn.” Eerst moeten wereldwijd alle coronamaatregelen worden opgeheven. En dan duurt het volgens Smith waarschijnlijk nog een tijd. Voordat mensen weer in het vliegtuig durven te stappen. Smith hoopt dat begin juli weer ongeveer 15 procent van het normale vliegschema kan worden uitgevoerd. Dat heeft hij gezegd tegen de Franse krant Le Journal du Dimanche. Tegen het einde van het jaar zouden de activiteiten in een gunstig scenario weer op bijna 70 procent van hun normale niveau kunnen zitten. En eind 2021 op meer dan 80 procent.

error: