Dit zijn de biertrends voor deze lente

Biertrends

De terrassen stromen vaak vol zodra de eerste lentezon zich laat zien. Na alle winterse dagen willen Nederlanders weer genieten van de buitenlucht en daarbij mag een lekker glas bier of pils in veel gevallen niet ontbreken. Het aanbod aan verschillende bieren is de afgelopen tijd exponentieel gegroeid en dat zien we ook terug op de terrassen. Bieroloog Thomas Wijns – als zytholoog verbonden aan Warsteiner en merkambassadeur van servetheperfectbeer.com – zet de vijf biertrends voor het voorjaar op een rij.

Biertrends. De terrassen stromen vaak vol zodra de eerste lentezon zich laat zien. Na alle winterse dagen willen Nederlanders weer genieten van de buitenlucht en daarbij mag een lekker glas bier of pils in veel gevallen niet ontbreken.

1. Het witte goud
Witbier is al jaren het paradebier voor het terrasseizoen. De combinatie van kruiden, citrusfruit en de frisse smaak van tarwe maakt witbier tot de ideale dorstlesser voor in de lente. De trend van Duits tarwebier, bekend onder de benaming Weissbier, zet ook deze lente weer door en breidt naar verwachting zelfs uit. Naast de fruitige Weissbieren zoals König Ludwig, zie je ook de Berliner Weisse ‘Oedipus Vogelen’ op de bierkaart verschijnen. Voor de hop liefhebbers is er ook goed nieuws: Two Chefs Brewing Tropical Ralphie Weizen is een verrassende Weizen en is vernoemd naar de Two Chefs Brewing familie. Dit tarwebier heeft ook een frisse, hoppige smaak. Voor de liefhebbers van zoet raadt Wijns een Skuumkoppe aan: een mooie balans tussen fruitige, zoete tonen en een hint van karamel.

2. Bier en fruit
Op zonnige dagen blijft Radler een graag geziene gast op het terras. Warsteiner Radler is zojuist uitgeroepen tot ‘Beste Product van het Jaar’ in de biercategorie. Een bierige Radler die bestaat uit 50% Premium Pilsener en 50% natuurlijke citroenlimonade, terwijl andere Radlers vaak bestaan uit 40% pils en 60% limonade. Naast het Radler-segment ontstaat er een nieuwe niche met bier gecombineerd met diverse vruchtenschillen en sappen. Bijvoorbeeld Indian Pale Ale (IPA) bieren waarbij een groot deel uit fruitsap bestaat. Dit zorgt naast de hoppige smaak ook voor een zuurtje in het bier voor de ideale dorstlesser. In de VS zijn ze hier al een tijdje mee bezig en is het motto momenteel: ‘sour is the new bitter’.

3. Pilsener 2.0 al te vinden in de lente
Het pilssegment ondergaat een nieuwe ontwikkeling een stuk sneller dan verwacht: binnen twee maanden lanceerden meerdere brouwerijen nieuwe pilsenervariaties met een Duitse twist, zoals ongefilterd Kellerbier. De verwachting is dan ook dat veel van deze pilseners tijdens de lente de terrastafels bemannen. Na de smaakexplosie van alle zware winterbieren is er op het terras sterk behoefte aan smaakvolle dorstlessers met karakter, zoals het pils van brouwerij Troost of De Leckere.

4. Verantwoord met smaak
Ook voor de liefhebbers van alcoholvrij of –arm bier onder ons is er goed nieuws. Het segment is namelijk springlevend en deze lente is er meer keus dan ooit. Ten opzichte van 2015 groeide het alcoholvrij bier segment in 2016 met maar liefst 18% (Nederlandsebrouwers.nl). Een goed alcoholvrij bier komt qua smaak dan ook dichtbij de smaak van alcoholrijk bier en Duitsland is de koning op het gebied van smaak van alcoholvrij bier. Een Warsteiner Alkoholfrei komt -in tegenstelling tot de Nederlandse varianten met een zoete/moutige smaak- dichtbij de smaak van normaal pils dankzij een bittertje in de afdronk. Of een Weihenstephaner – Hefe Weissbier Alkoholfrei, met een frisse smaak van een Weissbier. Ook andere grote brouwers introduceren momenteel nieuwe alcoholvrij varianten.
5. Lokaal speciaal
In drie jaar tijd verdubbelde het aantal brouwerijen in Nederland. Het aanbod groeide dan ook exponentieel in de diversiteit aan nieuwe bieren. Op verschillende terrassen kan je steeds vaker genieten van lokaal gebrouwen bier. Ook openen steeds meer lokale brouwerijen een eigen terras. Een aantal echte hotspots zijn Brouwerij ‘t IJ in Amsterdam, Oersoep in Nijmegen, Kromme Haring in Utrecht en Old School in Eindhoven. Het bier is niet alleen super vers, het is ook een extra mooie beleving om kennis te maken met het verhaal en de passie van de brouwerij. Bijna iedere lokale brouwerij brouwt dan ook een lentebier. Traditioneel gezien zijn deze bieren vaak rond de 7% in alcohol, fris en licht bitter van smaak met kruidige tonen in de afdronk en daarmee heerlijk voor op het terras.

Biertrends en horecaondernemers

Niet alleen als gast wil je volop profiteren van de lentezon, ook als horecaondernemer is het een prachtige kans om je horecagelegenheid letterlijk in het zonnetje te zetten. Vijf tips om meer uit je terras te halen.
1. Een overzichtelijke terraskaart met duidelijke bierbeschrijvingen helpt je gasten betere keuzes te maken. Overspoel je gasten niet met een bomvolle menukaart. Houd het simpel en beeldend.
2. Zorg dat al het personeel op de hoogte is van wat er uit de tap komt. Bier met een verhaal verkoopt nu eenmaal beter, dus is het van belang dat het personeel een korte smaakbeschrijving kan geven over de bieren.
3. De eerste slok van elk bier neem je met je ogen. Het is dan ook essentieel dat elk glas gepresenteerd wordt met een mooie volle schuimkraag. Neem eens een kijkje bij onze oosterburen hoe zij het bier schenken en serveren. In Duitsland heeft ieder biertje een prachtige kroon van schuim. Dit beschermt het bier en houdt het springlevend.
4. De combinatie van bier en spijs geeft veel mogelijkheden tot extra verkoop. Richt je menukaart hierop in door bij ieder bier een borrelsuggestie toe te voegen. Gasten blijven hierdoor langer zitten en nemen een extra consumptie.
5. De juiste balans vinden tussen ervaren en nieuwe personeelsleden is essentieel om continue kwaliteit van service te bieden aan gasten. Het klinkt als een open deur maar laat nieuw personeel eerst meedraaien op een rustige dag. Met een goede voorbereiding win je de wedstrijd.

Het aanbod aan verschillende bieren is de afgelopen tijd exponentieel gegroeid en dat zien we ook terug op de terrassen. Biertrends

Bron: derestaurantkrant

error: