Geen advertentieruimte aan gas- en oliebedrijven.

The Guardian biedt geen advertentieruimte meer aan fossiele bedrijven. Het Britse medium is naar eigen zeggen de eerste nieuwsorganisatie die een dergelijke stap zet om “het grootste probleem van onze tijd” aan te pakken.

The Guardian biedt niet langer advertentieruimte aan gas- en oliebedrijven

De nieuwssite legt uit dat de maatregel een logisch vervolg op eerdere stappen is. Het medium The Guardian probeert al langer de eigen ecologische voetafdruk te verkleinen. En kondigde eerder aan meer te gaan schrijven over de klimaatcrisis.

“Onze beslissing is gebaseerd op de decennialange inspanningen van velen in de branche om zinvolle klimaatmaatregelen van regeringen over de hele wereld tegen te houden”, aldus waarnemend CEO Anna Bateson en salesdirecteur Hamish Nicklin.

Hiermee geeft The Guardian met de stap ook gehoor aan de kritiek van milieubewegingen. Deze organisaties stellen dat olie- en gasbedrijven dure reclamecampagnes inzetten voor greenwashing. “Ze lichten relatief kleine investeringen in groene energie uit. Terwijl ze nog steeds het grootste aandeel van de winst uit de winning van fossiele brandstoffen halen.”

The Guardian

The Guardian is een in 1821 opgericht Brits dagblad. Het medium The Guardian wordt uitgegeven door de Guardian Media Group.  En is eigendom van de Scott Trust. Sinds 1993 behoort de zondagskrant The Observer ook tot de Guardian Media Group. De krant heette tot 1959 The Manchester Guardian. En wordt in Noord-Amerika nog wel zo genoemd. Hij heeft als bijnaam The Grauniad, wegens de vele zetfouten waar deze krant vroeger om berucht was.

Ook wordt The Guardian tot de meest serieuze en gerespecteerde kranten in het Verenigd Koninkrijk gerekend. Volgens een enquête uit 2004 stemde 44% van de lezers Labour en 37% voor de Liberal Democrats.

Op 13 september 2005 werd overgestapt van broadsheet– naar berlinerformaat. De krant wordt in zowel Manchester als Londen gedrukt. Het is de enige Britse krant op nationaal niveau die helemaal in kleur wordt gedrukt.
Van The Guardian werden in december 2016 dagelijkse ruim 160.000 exemplaren verkocht. Ter vergelijking, van de Daily Telegraph waren dat er meer dan 460.000 en van The Times meer dan 446.000.

error: