KLM moet tijdelijke contracten beëindigen.

KLM moet tijdelijke contracten die lopen tot 30 juni 2020 allemaal beëindigen. De oorzaak hiervan is de coranavirus. De Tweede Kamer wil nu opheldering over het besluit.

KLM moet tijdelijke contracten beëindigen.

KLM moet afscheid nemen van al het personeel met een tijdelijk contract. De luchtvaartmaatschappij is hard geraakt door de coronacrisis en ziet volgens cabinevakbond VNC op dit moment geen andere optie dan deze collega’s te laten gaan. De bond heeft KLM er naar eigen zeggen niet van weten te overtuigen het personeel aan boord te houden.

KLM-baas Pieter Elbers bevestigd dat er KLM-breed besloten is alle contracten voor bepaalde tijd niet te verlengen. Het gaat dan om de periode van 21 april tot en met 30 juni. “Er is op dit moment geen werk voor de jaarcontractanten en ook op korte termijn is daar geen zicht op.”

  • KLM beëindigt door de coronacrisis alle tijdelijke contracten die lopen tot 30 juni 2020.
  • Eerder kwam KLM nog met de vakbonden overeen gebruik te zullen maken van het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid om het personeel aan boord te houden.
  • In de Tweede Kamer heerst verontwaardiging over het besluit van de luchtvaartmaatschappij. Het kabinet gaat KLM daarom om opheldering vragen.
  • Volgens minister Wouter Koolmees zou de ontslagronde “een slecht signaal zijn”.

Tweede Kamer wil opheldering van KLM over besluit

KLM gaf twee weken geleden nog aan dat het personeel de komende maanden door de nieuwe NOW-regeling aan het werk zou kunnen blijven en de lonen doorbetaald zouden worden. In de Tweede Kamer heerst daarom verontwaardiging over het besluit van de luchtvaartmaatschappij.

Premier Mark Rutte zei tijdens het debat geen informatie te hebben over de zaak, maar dat het kabinet donderdag contact zal opnemen met het bedrijf om om opheldering te vragen.

In het televisieprogramma Op1 reageerde minister Wouter Koolmees van Sociale zaken en Werkgelegenheid op het besluit van KLM. Volgens Koolmees zou het “een slecht signaal zijn”. Hij vindt dat de onderneming ook een zekere verplichting naar de samenleving heeft om banen te behouden.

KLM-topman Elbers wijst erop dat KLM er alles aan doet om zo veel mogelijk werkgelegenheid te behouden in deze “ongekende crisis”. Hij zegt dat het weliswaar de insteek van de NOW-regeling is om op korte termijn zoveel mogelijk werknemers binnen het bedrijf te houden, maar dat dit geen randvoorwaarde is om er gebruik van te kunnen maken. 

Elbers benadrukt dat KLM verder vooruit moet kijken dan de termijn waar de NOW-regeling voor bedoeld is, omdat hij verwacht dat de impact van de coronacrisis nog wel enige tijd zal voortduren.

Financiële schade voor KLM nog onduidelijk

Air France-KLM nam al snel na het uitbreken van het coronavirus maatregelen om het winstverlies te drukken. Zo staat 70 tot 90 procent van de vliegtuigen aan de grond en gaf het bedrijf aan tot 2.000 vaste banen te moeten schrappen.

Daarnaast verbeterde de luchtvaartgroep z’n financiële positie door een lopende kredietfaciliteit ter waarde van 1,1 miljard euro te verlengen.

Hoeveel financiële schade de luchtvaartmaatschappij door de coronacrisis zal oplopen is nog onduidelijk. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers in februari rekende de Air France-KLM nog op een verlies van 200 miljoen euro. “Dat is een bedrag waar we toen tegenop zagen, maar waarvoor ik nu direct een kruisje zou zetten”, zei de KLM-topman in Jinek.

Elbers denkt niet dat coronacrisis het einde voor de luchtvaart is

Volgens de KLM-topman is de luchtvaart ook in deze crisistijd een sector die een cruciale rol speelt, door bijvoorbeeld medische hulpmiddelen te vervoeren. Als de crisis voorbij is, is volgens Elbers ook een belangrijke rol weggelegd voor de sector bij het herstel. Hij wijst daarvoor onder andere naar de rol van de luchtvaart bij de import en de export.

error: