Kredietverzekeraars verlagen kredietlimieten.

Kredietverzekeraars draaien de kraan dicht voor garanties op transacties tussen winkeliers en hun leveranciers. De kaspositie van winkelketens dreigt versneld te verslechteren. Kredietverzekeraars verlagen kredietlimieten meldt Het Financieele Dagblad, op basis van een rondgang onder winkelketens.

  • Winkelketens hebben het bijzonder zwaar door de beperkende maatregelen in de coronacrisis.
  • Naast gedwongen sluitingen of beperkte openingsmogelijkheden is er ook een ander probleem. Kredietverzekeraars beperken massaal de garanties op de handel tussen winkels en hun toeleveranciers.
atradius-logo | Kredietverzekeraars verlagen kredietlimieten.
Euler Hermes logo | Kredietverzekeraars verlagen kredietlimieten.
logo_coface

Kredietverzekeraars

 Detailhandelaren kampen naast gedwongen sluiting of beperkte openingsmogelijkheden van fysieke panden met nog nijpend probleem. Kredietverzekeraars die normaal gesproken bereid zijn risico’s af te dekken bij transacties tussen leveranciers en winkels, trappen massaal op de rem. De drie grootste kredietverzekeraars, Atradius, Euler Hermes en Coface verlagen massaal hun kredietlimieten.

Kredietverzekeringen zijn een belangrijk smeermiddel in de inkoopketens tussen leveranciers en winkeliers om betalingsrisico’s af te dekken. Zodat het vullen van schappen soepel kan verlopen. Grootbanken ABN Amro en ING bevestigen tegenover het FD dat de acties van kredietverzekeraars de kredietruimte beperken. Daarmee verslechtert ook de kaspositie van de detailhandel.

Econoom Lex Hoogduin zegt tegen de krant dat de acties van kredietverzekeraars ook een vorm van zelfbescherming zijn. Door de maatregelen rond de coronacrisis staat de detailhandel er wankel voor. “Je vraagt hen [de kredietverzekeraars, red] in feite om in een zwart gat te springen.” Hoogduin pleit voor een massieve uitbreiding van garantstellingen op de kredietverlening door de overheid. Dit om de problemen het hoofd te bieden.

Detailhandel krijgt maanden lang te maken met 1,5-meter-economie

Minister Eric Wiebes van Economische Zaken gaf eind maart aan dat Nederlandse ondernemers zich komende maanden zullen moeten aanpassen aan de “1,5-meter-economie”. Branches zoals winkels zullen zo worden ingericht dat het veilig is voor klanten, medewerkers en leveranciers. “Op die manier kunnen economische activiteiten die door kunnen, ook op een veilige manier doorgaan”, aldus Wiebes.

De minister is druk bezig met ondernemers om concepten te ontwikkelen om de 1,5-meter-economie te laten werken. Het doel is zoveel mogelijk activiteiten door te laten gaan als het veilig kan. “Er bestaat bij ondernemers begrip en hier en daar ook enthousiasme. Men ziet in dat dit belangrijk is. En daar moeten we de komende weken heel hard op inzetten”, zei Wiebes eind maart.

Bij de detailhandel gaat het erom dat klanten voldoende afstand kunnen houden. De vakken veilig kunnen worden gevuld. En dat klanten veilig kunnen afrekenen. “We moeten daar waar het verantwoord is Nederland aan de gang houden. En tegelijkertijd daar waar ondernemers in de problemen komen, klaarstaan met het steunpakket”, aldus Wiebes.

error: