Malafide verkooppraktijken van Nuon-verkopers

Malafide verkooppraktijken van Nuon-verkopers

Malafide verkooppraktijken van Nuon-verkopers

Directeur schaamt zich voor misleiding maar onderneemt geen actie

Nuon-directeur Cindy Kroon schaamt zich voor de malafide verkooppraktijken van Nuon-verkopers waarover het AD ruim een half jaar geleden berichtte.

“Als ik dat lees, komt het meteen in mijn hart binnen. Dan denk ik: wat erg. Maar ook: dit is míjn verantwoordelijkheid”, reageert de directeur in de krant.

In januari meldde een Nuon-verkoper zich bij het AD om anoniem zijn verhaal te doen. Hij noemde zichzelf een oplichter en vertelde hoe het eraan toegaat bij de verkoop van Nuon-energie aan de deur. Er wordt gelogen over de prijzen van energie en klanten worden agressief benaderd en erin geluisd, aldus de verkoper.

Na die berichtgeving kwamen er honderden meldingen binnen: offertes bleken contracten, er werden babbeltrucs ingezet om bij kwetsbare ouderen binnen te komen en over het maandverbruik werd gelogen zodat klanten flink bij moesten betalen.

‘Het ligt aan de bonussen’

Nadat de anonieme verkoper zijn verhaal deed, volgden zijn collega’s. Het bonussysteem is de boosdoener, zeiden zij: “Om de top te bereiken, bonussen te verdienen en echt te scoren, moet alles uit de kast.” Zo krijgen de best presterende werknemers dinerbonnen.

Nuon zegt zich niet in de handelswijze te herkennen en neemt geen extra maatregelen. Volgens Kroon zijn er al sancties voor verkopers die hun boekje te buiten gaan. “Als we erachter komen dat je niet volgens onze gedragscode handelt, heb je een probleem. Het leidt tot waarschuwingen, meer training en mogelijk tot ontslag.”

Ook roept ze klanten op om zich bij het bedrijf te melden als ze met wanpraktijken te maken krijgen.

error: