Amerikaans pensioenfonds kritisch op McDonald’s.

Een grote aandeelhouder van McDonald’s heeft zijn zorgen geuit over de manier waarop de fastfoodketen met kippen omgaat.

McDonald's

Retirement Fund

Het New York Retirement Fund, het op twee na grootste publieke pensioenfonds in de Verenigde Staten, dringt aan op verbeteringen van de leefomstandigheden voor kippen. Het pensioenfonds van de staat New York haakt in op een bredere campagne waarbij onder meer beroemdheden McDonald’s vragen om het voorbeeld te volgen van concurrenten als Burger King en Subway. Die zetten bescheiden stapjes op het vlak van dierenwelzijn, door onder meer over te stappen op humaner gefokte kippenrassen en andere slachtmethodes.

Dierenwelzijn

Het is het pensioenfonds overigens niet te doen om dierenwelzijn op zich. New York Retirement Fund maakt zich zorgen om reputatieschade en financiële gevolgen voor het bedrijf en zijn aandeelhouders. Het pensioenfonds zelf heeft een belang van 300 miljoen dollar (255 miljoen euro) in McDonald’s.

McDonald’s

Het bedrijf heeft eerder aangekondigd voor 2025 over te stappen op eieren van kippen met iets meer leefruimte en op varkens die niet meer uitsluitend in kratten worden gehouden voor 2022. Voor kippen zijn geen doelstellingen geformuleerd.

The Humane Society of the United States, de organisatie achter de campagne voor verbetering van dierenwelzijn bij McDonald’s, is blij met de oproep van het pensioenfonds. ”Dat McDonald’s zijn kippen laat lijden terwijl concurrenten stappen nemen om hun behandeling te verbeteren, is inderdaad reden tot zorg voor investeerders. We zijn blij dat de staat New York dat inziet en op veranderingen aandringt.”

Op de website van McDonald’s staat informatie over duurzaam ondernemen.

DUURZAAM ONDERNEMEN

McDonald’s vindt het belangrijk dat alle betrokkenen zich goed voelen bij McDonald’s als merk en bedrijf. Niet alleen op het moment dat gasten bij ons genieten van onze producten en services, maar ook dat men een goed gevoel heeft bij McDonald’s over klimaat, afvalverwerking, voedselverspilling, als waardevolle werkgever en op het gebied van verantwoorde voeding. Duurzaam ondernemerschap vinden we belangrijk. We nemen onze verantwoordelijkheid om de impact van onze bedrijfsvoering op het milieu te verminderen heel serieus. Ook dierenwelzijn en voedselveiligheid en -kwaliteit vinden we dus belangrijk.
McDonald’s vindt dat zij de verantwoordelijkheid heeft om als grootste restaurantketen ter wereld een positieve bijdrage te leveren aan een aantal belangrijke maatschappelijke uitdagingen. Met onze schaalgrootte kunnen wij een positieve impact hebben op bijvoorbeeld klimaat, afval, voedselverspilling,  verantwoorde voeding en goed werkgeverschap. Dit doen wij niet alleen, maar samen met onze gasten, werknemers, franchisenemers, ketenpartners en andere samenwerkingspartners.

Scale for Good

Ons internationale duurzaamheidsprogramma heet Scale for Good. Via de internationale website is alle informatie over de internationale ambities en aandachtsgebieden te vinden. In Nederland zijn we op veel terreinen al ver in de doorvertaling van wat we in dat kader lokaal kunnen betekenen. Hieronder kun je een aantal feiten lezen waar we trots op zijn. Maar we hebben ook ambities op alle terreinen binnen Scale for Good. Het kan en moet nóg beter. Daarom zijn we hard aan de slag om het Scale for Good programma verder uit te breiden voor de Nederlandse markt.
error: