Opwarming van aarde is bedreiging voor wijnproductie

Opwarming van aarde is bedreiging voor wijnproductie

Opwarming van de aarde.

De opwarming van de aarde is van slechte invloed op de wijnproductie. Dat blijkt uit recent onderzoek dat is uitgevoerd in verschillende wijngaarden. 

Opwarming van aarde is bedreiging voor wijnproductie
Opwarming van aarde is bedreiging voor wijnproductie

De stijging van de temperaturen in de Mediterraanse gebieden zorgen voor een vertraging van de wijnproductie. Het probleem zit hem in het plukken van de druiven. Doordat dit nog steeds handmatig wordt gedaan, moeten arbeiders in steeds moeilijkere omstandigheden werken.

Uit het onderzoek blijkt dat als de temperaturen stijgen tot 36 graden, de productiviteit soms wel met een derde daalt. Ook zijn er dan meer pauzes nodig. De onderzoekers vrezen dat de daling van de productiviteit een negativite impact heeft op de wijnindustrie.

Anders smaken en wordt duurder

De opwarming van de aarde bedreigt de wijnen en wijnmaakregio’s zoals we die nu kennen. Wijnmakers zitten niet bij de pakken neer, maar wijn gaat anders smaken en wordt duurder.

Wijnmakers in verschillende streken constateren al jaren dat het steeds warmer wordt. In Australië, Toscane, Zuid-Afrika en ook in Zuid-Frankrijk leidt dat tot problemen. De druiven worden te rijp en vormen zoveel suikers dat het uiteindelijke alcoholpercentage te ver oploopt. In de Bordeaux vonden wijnmakers dat aanvankelijk juist een zegen: ze vonden het un bon problème (‘een prima probleem’): hun druiven werden eindelijk goed rijp. Dat lukte daar maar al te vaak niet, terwijl ze er een druif telen – de Cabernet Sauvignon – met een dikke schil, die wel wat zon en warmte kan hebben.

Wijnwereld staat op z’n kop

Wijnen met een alcoholpercentage van 16% of meer zijn geen uitzondering meer. In de VS is het alcoholgehalte van wijnen gemaakt van de Zinfandeldruif sinds 1990 met een derde toegenomen, terwijl Amerikaanse wijnmakers hun alcoholpercentage graag wat lager voorstellen. Wereldwijd is het alcoholgehalte van wijn de afgelopen jaren met gemiddeld 2% gestegen, schrijft The Guardian. Verschillende media wijden er al berichten aan: de hele wereldwijnhandel, ter waarde van 30 miljard dollar, gaat op de schop. Over 30 jaar ziet het wijnlandschap er totaal anders uit, smaken wijnen anders en – helaas – zijn ze ook nog eens duurder.

Consumenten willen niet meer zo veel mogelijk alcohol. Een beetje alcohol is fijn, maar te veel niet. Want je wilt een wijn wel lekker kunnen doordrinken, en niet een volwaardige kater overhouden aan een paar glazen wijn. Dat vertaalt zich in een groeiende vraag naar ‘lichtere’ wijnen met minder alcohol.